úterý 12. března 2013

Hobit aneb Cesta tam, ale zpátky rozhodně ne

Maturita se blíží a já pořád nemám přečtené všechny knížky ze seznamu četby. Dnes jsem si ale škrtla jednu položku, a to Hobita (celý název knížky je Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky).

Autor: J. R. R. Tolkien
Rok vydání: 1937
Ilustrace: sám Mistr Tolkien!


Původně jsem ho chtěla doposlouchat jako audioknihu, ale když jsem včera koukala na nové knížky v knihovně a uviděla jsem tam Hobita v nové verzi, která je podle mě moc povedená, nemohla jsem odolat, protože přeci jenom vůně nové knihy je vůně nové knihy, že, takže nebylo co řešit a šup s ní do košíku :)


Miluju fantasy a dobrodružné knížky, naposledy jsem četla všechny dosud vydané díly Hry o trůny. Možná proto se mi docela těžko zvykalo na Tolkienův styl vyprávění (možná to bylo překladatelem, Pána prstenů jsem četla asi před 7 lety), který je...jak to říct...prostě jako vyprávění starého dědy v hospodě. Tolkien zde často komunikuje se čtenářem, oslovuje ho, čímž by ho měl vtáhnout hlouběji do čtení, bohužel u mě se to moc nepovedlo. Ale rozhodně neříkám, že se mi knížka nelíbila, protože příběh je krásný a svět tak promyšlený, že byste klidně uvěřili, že někde existuje a Tolkien tam byl na výletě.Ale co obdivuji nejvíc? Charaktery postav. Nejsou tu totiž  postavy "zlé" a "dobré", ale spíše s převahou zla a s převahou dobra. Trpaslíci, jakožto jedni z hlavních hrdinů, by měli být podle haldy dalších knížek popisováni superlativy, ale tady nic takového nenajdete. Zkrátka je tady určitá rovnováha, která naše hrdiny popisuje jako vcelku dobré lidi, ale i dobří lidé dělají nedobré věci. Samozřejmě tu ale nechybí šťastný konec, kdy sice pár trpaslíků zemře, a to dokonce i sám novopečený "král pod Horou" Thorin Pavéza. Hlavní hrdina Bilbo Pytlík se ale konečně dostane domů do své útulné nory, což je pro mě ten typický happy ending. A proč Cesta tam, ale rozhodně ne zpátky? Celá knížka popisovala cestu Bilba a trpaslíků s občasnou pomocí Gandalfa tam, ale zpátky domů se Bilbo dostal asi za 4 stránky. Kdybych byla Tolkien, asi bych přidala nějaké ohromné potíže, ať to není taková nuda!

Nicméně, kdo ještě nečetl, ať tak rychle učiní, protože neznalost Hobita, to je prostě hřích.

PS: A ten, kdo na něj jde do kina s tím, že je největší fanoušek na světě a kdo ví co ještě a knížku nečetl, tomu ať vypadají vousy!




Žádné komentáře:

Okomentovat