Název
díla:
Proměna
Autor:
Franz
Kafka (1883-1924)
-
umělecký směr: expresionismus, experimentální próza (proud vědomí)
-
literatura mezi válkami – němečtí píšící autoři v Čechách
-
německy píšící spisovatel německého židovského původu, žil v Praze
-
režimy byl zakázán, povolen až po roce 1989, jeho knihy vydal přítel Max Brod,
i když si to v poslední vůli Kafka nepřál
-
tematicky se řadí k anarchistickým buřičům, jako například Stanislav Neumann
-
je jedním z nejoceňovanějších autorů 20. století
-
jeho život byl už od počátku komplikovaný a smutný, měl velmi problémový vztah se
svým otcem i svými sestrami, svou vychovatelkou byl i ponižován, proto měl
potom celý svůj život problém s ženami, nejvíce pak s tělesnými
intimnostmi, které považoval za něco odporného a nečistého
-
nebyl spokojen ve svém životě ani práci (byl zaměstnán v pojišťovně)
-
psal pro sebe, ne pro čtenáře
-
mezi jeho hrdiny a sebou samým existují podobnosti – autobiografie
-
své hrdiny staví do naprosto absurdních situací, hrdinové většinou pracují jako
úředníci – boj s byrokracií
-
ze zdravotních důvodů byl vegetarián, nejedl sladké a abstinoval, přesto umírá
již v roce 1924 na tuberkulózu
-
další díla: romány „Proces“ nebo „Zámek“.
Charakteristika
díla:
-
o proměně fyzické i psychické
-
otázka vinny a trestu
-
postavy charakterizovány pouze vnějším chováním, jejich psychologie nám zůstává
skrytá
Námět
-
jeho vlastní rodina – problémy s otcem
Téma:
-
kritika falešnosti lidí a neschopnost oplácet dobré skutky
-
přeměna člověka v brouka, vývoj vztahu rodiny k tomuto stvoření
Hlavní
postavy:
-
Řehoř Samsa - cestující
obchodník, který ochotně nosí výplatu domů, kde je přijímána se samozřejmostí,
otec, matka a sestra Markétka nepracují a jejich existence je závislá na
Řehořovi, Řehoř si to uvědomuje, ale nevadí mu to; chce, aby jeho rodina žila
pohodlně, a nechce jim působit jakékoliv starosti, je poctivý, pracovitý,
zodpovědný, živí rodinu, hodný, bere svoji proměnu jako fakt, necítí se ublížen
nebo ukřivděn
-
Řehořova sestra Markéta - Řehořova
sedmnáctiletá sestra, hudebně nadaná, svého bratra má velice ráda, jediná z
rodiny, která Řehoře lituje a stará se o něj, snaží se před ním překonávat svůj
odpor, kvůli nedostatku finančních prostředků musí začít pracovat, její
charakter se mění, bratrův stav jí začíná být lhostejný a nenávidí ho za to, že
je rodině přítěží
-
Řehořův otec - praktický,
tvrdý, přísný člověk, po proměně musel začít pracovat, vyhýbá se kontaktu se
synem, je mu odporný
-
Řehořova matka - neunese
podívat se na syna po proměně, Řehoře lituje, myslí si, že jeho stav je pouze
přechodný a čeká, že se jí vrátí zpět „jejich starý Řehoř“, při přímé
konfrontaci se svým potomkem se však příšerně vyděsí a má z něj hrůzu, musí si
najít zaměstnání a syn se pro ni, stejně jako pro ostatní, stává jen
nenáviděným břemenem
Jazyk:
-
jedině spisovný, prostý, minimum jazykových prostředků
-
převládá popis, minimum přímé řeči
-
strohé vyjadřování, věcný styl, bez emocí
Styl:
-
umělecký
-
druh: próza, žánr: povídka
-
vyprávěno er-formou
Kompozice:
-
chronologický postup
-
časté vnitřní monology
Místo:
-
děj se odehrává v maloměstském bytě rodiny Řehoře Samsy v nejmenovaném městě
Podobní
autoři:
-
Franz Werfel
-
Egon Ervín Kisch
-
Max Brod – životopisy Sabiny a Kafky
Děj:
Řehoř Samsa se jednoho dne
probudil ve své posteli a zjistil, že se z něj přes noc stal jakýsi velký
brouk. To však není hlavní věc, jež upoutá jeho pozornost. Prvořadé pro něj je
že zaspal, a nestihne tak první vlak do práce. Přesto, že své zaměstnání nesnáší,
snaží se, seč může, aby stihnul druhý vlak. Bohužel Řehoř není zvyklý na své
nové tělo, takže veškerý pohyb je pro něj velmi obtížný. Musí další vlak
stihnout, neboť je v rodině jediný pracující.
Toho, že je Řehoř doma si
samozřejmě brzy všímá i jeho rodina, která chce zjistit co se s ním děje.
Řehoř, který z počátku ještě může trochu mluvit, je uklidňuje s tím, že brzy už
vyrazí do práce, což má skutečně v úmyslu. Ve své nové podobě se však stále
nemůže dost dobře pohybovat, a tak než se dostane s pokoje, přichází k nim do
bytu prokurista, vysoký zástupce obchodu, pro nějž Řehoř pracuje jako obchodní
cestující. Ten Řehoře nejprve důrazně varuje, a když se mu nedostává patřičné
reakce, začne i vyhrožovat. To už Řehoř nevydrží a začne se bránit, snaží se ze
svého postavení všelijak vymluvit, zjišťuje však, že mu nikdo nerozumí. Zvuky,
které vydával Řehoř, rodinu velmi vyděsily, nechali tedy ihned poslat pro
zámečníka a lékaře. Než však tito dorazily, dokázal Řehoř odemknout dveře svého
pokoje a vyděsit oba své rodiče i pana prokuristu. Ten zděšeně utíká z bytu, a
když jej chce Řehoř zastavit a uklidnit, je polekaným otcem zahnán zpět do
pokoje.
Od tohoto okamžiku tráví již
Řehoř všechen čas v pokoji, kde jej navštěvuje jen sestra, která mu vždy donese
jídlo, uklidí a celkově dbá o jeho pohodlí. Není však schopna se na něj podívat
nebo s ním snad mluvit, vlastně ani neví, že i když nemůže Řehoř mluvit, může
ji rozumět. Rodiče nedokážou do jeho pokoje ani vejít. I když matka se o to
několikrát pokusí, otec ji však vždy rychle zastaví.
Řehořova sestra si brzy všimne,
že brouk, ve kterého se její bratr proměnil, začal krátit čas procházením se po
stropě a stěnách celého svého pokoje. Chce mu tedy pomoci a vynést pryč
nábytek, z čehož je Řehoř zprvu nadšen. K tomu si bere jednoho dne, když není
otec doma na pomoc matku. Ta však během stěhování začne protestovat a tvrdí
sestře, že to bude vypadat, jakoby už nečekali, že z Řehoře někdy bude opět
člověk. To začne Řehoři vrtat hlavou a tak se snaží jim v dalším vyklízení
zabránit. Pohled na to však jeho matku vyděsí natolik, že upadne do mdlob.
Sestra ji chce vzkřísit, s čímž jí Řehoř chce pomoci, tím ji však jen víc
vyděsí. V tomto okamžiku přichází domů i Otec, který se po zjištění toho, co se
stalo, rozzuří a začne po synovi házet jablka, čímž ho poraní.
Řehoř je vrácen do pokoje, od
této události se však jeho vztahy s rodinou změní. I sestru už obtěžuje se o
něj starat, Řehoře také život v této podobě přestává bavit a tak se rozhodne
nejíst. Jeho stav se pomalu zhoršuje, stejně tak jako finanční i psychická
situace celé rodiny. Musejí si k sobě dokonce vzít podnájemníky, a do Řehořova
pokoje začínají skládat nepotřebné věci.
Nájemníci jsou velmi vážení
lidé, kteří nesnáší jakýkoliv nepořádek. Při jednom z jejich večerů v domě jim
začne Řehořova sestra hrát na housle, což skvěle ovládá, Řehoř ji ve své lidské
podobě chtěl dokonce podporovat při studiích na konzervatoři. Řehoře, jemuž
posluhovačka, která se o něj nyní zajímá z celé rodiny nejvíc, zapomene zavřít
dveře, je hudbou jaksi přitahován. Projde tedy celým bytem, až k místu kde jeho
sestra hraje. Tam si ho ovšem všimnou oni spořádaní nájemníci, a ihned si jeho
otci stěžují a dávají z bytu výpověď. To Otce rozzlobí, a Řehoře psychicky
dorazí. To, že je na něj otec takto naštvaný, že už se jej chce zbavit. Řehoř
je zahnán do svého pokoje, kde onu noc umírá.
To že je mrtvý zjišťuje ráno
jejich služebná, která se rovněž postará o zbavení se jeho mrtvoly. Přes
všechny potíže, které s Řehořem v jeho nové podobě byli rodina neví, jak se
cítit. Na jednu stranu jsou rádi, že se zbavily onoho strašného břemene, na
stranu druhou však služebnou vyhodí za to, že jim odepřela poslední možnost
se Řehořem rozloučit.
Další
zpracování:
-
film - 1975, režisér Jan Němec
Žádné komentáře:
Okomentovat