Humbuk kolem státní maturity z matematiky a českého jazyka snad nikomu neunikl, ale říkám si - opravdu to bylo tak hrozné? Jako studentka čtyřletého všeobecného gymnázia jsem si říkala, že oba testy dám za jedna bez větších obtíží, protože zrovna matematiku nás dost drtili, zvládla bych mnohem těžší příklady, a na ČJ jsme měli učitelku, která sice půlku hodiny prokecela buď o dějepise, své rodině, svých zážitch nebo o svém mládí, ale i tak toho do nás nacpala dost.
Matematika nebyla vůbec těžká, všechna zadání byla jednoduchá, nic složitého. Ale to mnozí (i já) vůbec neocenili, jelikož vzpomenout si na něco, co jsme ani nebrali a v ilustračních testech to nebylo (nebo třeba bylo, ale nevím, kolik lidí si udělá úplně všechny testy z minulých let), bylo někdy vážně těžké. To, že jsem úplně jednoduchou rovnici a průměr počítala asi 10x a pokaždé mi vyšly jiné výsledky, bych raději nezmiňovala, ale podělit se o to musím, ať všichni vidí, že i nabušení gymnazisti měli občas s něčím problém.
Ovšem DT z českého jazyka a literatury byl...jak to říct...přinejmenším zvláštní. Sice si nestěžuji, že byl ukrutně těžký a nejtěžší, který jsem kdy dělala (dělala jsem asi 4, tak nemám moc velké srovnání), protože mám češtinu i literaturu ráda a někde se to holt projevit musí, ale i tak jsem si říkala, že některé otázky nemají v testu co dělat. Některé byly tak subjektivní, že by CERMAT měl uznat více odpovědí, protože jak má člověk poznat, co si hrdina myslí, když tam o jeho myšlenkových pochodech nic není? Některé otázky byly tak jednoduché, že bych se je styděla dát i o přijímaček na SŠ, některé ale tak těžké, že by se hodily spíš do testu na VŠ. A že by byly nějaké otázky, které by měly tu zamýšlenou střední úroveň? Upřímně, moc jich tam nebylo. A to, že tam byla trocha dějepisu (ne celá půlka etstu, jak někteří říkají), bylo podle mě správné, protože to byly základní věci, které navíc ovlivnily spoustu významných autorů. U čtení z grafu váhám, zda by tam měl být, sice je to cvičení na čtenářskou gramotnost, ale je tam důležité i logické uvažování...tak nevím. Zadání slohů byla tento rok dobrá, možná bych nevěděla, jak vylíčit krajinu za bouřky na 250 slov, ale to je jen můj názor.
Maturanti pláčou, že testy byly moc těžké, veřejnost říká, že maturanti jsou hloupí a že maturitu by měli mít jen opravdu ti "chytří", jak tomu ještě před několika lety bylo. Na jednu stranu si říkám, že přece člověk, který napíše "výkend", "dal my" a další podobné, podlě mě příšerné, hrubky, by prostě maturitu neměl udělat, je správné, že ji nebude mít. Ale na druhou stranu, když vidím, jak opravdu inteligentní lidé jásají, že o fous prošli, říkám si, že je něco špatně.
Ale testy jsou za námi, teď už s tím nic neuděláme. Ovšem na ústní maturity, na ty se připravit ještě můžeme, takže nevěšte hlavy, otevřete učebnice a snažte se!
Velice zajímavý článeček. Já jsem zaplaťpánbůh nové státní maturity aneb namastíme si kapsy a studentům zamotáme hlavy, nezažil. V některých bodech souhlasím a asi vůbec nejvíce s předposledním odstavcem. Když poslouchám mé rodiče nebo jejich generaci, jak se museli učit na každou písemku, zkoušení, sloh a maturitu, tak jsem na jednu stranu rád, že tohle jsem nemusel absolvovat, ale oni žili v době, kdy studium mělo nějakou váhu... dneska má maturitu kdejaký kretén s prominutím. Jediná cesta = dodělat střední a hurá do světa. Držím palce u ústních :)
OdpovědětVymazatDíky :)
OdpovědětVymazat